מגלים ״אמריקה״ – מזרח ארצות הברית

חצינו את החף המזרחי מהנקודה הדרומית ביותר בארצות הברית ועד הצפון הרחוק.

ראינו כיצד מייצרים שוקולד, זכוכית ואפילו שטרות דולרים, חווינו את העיר והכפר, אומנות מעודנת ותרבות להמונים, גורדי שחקים ושדות תירס, שייט תענוגות ומוטלים בדרכים, הדרת כבוד לסמלי השלטון והמחאה האותנטית ברחוב, עברנו מעולמות הפנטזיה לחיים באמת, בלי סוף זיקוקים ומאוד נהנינו לפגוש את החברים שלנו מהבית.

ובכל אלו, מתחילים לסכם, להיזכר, לתכנן.

לבסוף, אני שמחה שהגענו לארצות הברית מהרבה סיבות ושמחה לא פחות שחווינו מציאות אחרת לחלוטין קודם.

עוזבים את ארצות הברית, עוד קצת לונדון וחוזרים הביתה (איך יכול להיות שנגמר?).

עוד קצת Vegas

הגענו לוגאס שוב, והפעם כשאנחנו יותר מכירים, הפנסים הנוצצים כבר פחות סינוורו וניתן היה לראות בבהירות רבה יותר גם את האנשים מאחורי הקלעים, אלו שמניעים את מכונת הענק הזו שלובשים מיני קצרצר או מחשוף גדול או כלום בכדי להתפרנס, אלו שנשכחו בשוליים של הנהנתנות ללא הפסקה שרואים מכל עבר. שחקן הוקי חובב שעימו שוחחתי אמר לי שווגאס מושכת אנשים לא מאושרים, אני לא מסכימה לחלוטין אך אני יכולה להבין למה הוא אמר את זה. מדי יום הלכנו לבופה באחד מבתי המלון המאוד טובים (שווה לבדוק מדיניות ילדים, יכול להוזיל משמעותית, Aria למשל), הרבה מאוד בריכה שהצילה אותנו מהחום הבלתי נתפס ועוד מופע One שכולו מייקל ג׳קסון שנוכח על הבמה בהולוגרמה – וידאו – תמונות – חיקויים אך ייזכר בעיקר בזכות אחד מהכוכבים, רקדן קטוע רגל שהפליא לעשות כמעט הכל עם קביים.

ONE

Orlando

לאחר שנחתנו התמקמנו במלון SpringHill Suites by Marriott Orlando at Flamingo Crossings המצויין וזול במונחי ארה״ב (אנחנו כבר לא משווים להודו).

התלבטנו במה לבחור מבין כל האפשרויות הרבות בדיסני ולבסוף החלטנו על Magic Kingdom (למרות שביקרנו בגרסא האירופאית), בפארק המים Blizard Beach וב Epcot שאותו הכי אהבנו.

התנאים ה״בלתי תלויים״ לא היו בעדנו – בראשון חווינו את שני ה “NoNo״ – תורים ארוכים מדי וחום כבד (מסתבר ששבוע לפני ה 4 ביולי, זה כבר ממש העונה), בשני תפסה אותנו סופת גשמים מלווה בברקים ובשלישי גם (ולכן גם הייתה פעם רביעית). בסיכום של שבוע מאוד ארוך, ניתן להגיד שכל ממלכות האגדות / העתיד / הקסמים האלו חוטאות במעט קיטשיות אבל אין ספק שיש בהם גם הרבה מאוד קסם – שפע יצירתיות ודימיון, הניהול ניכר בכל (הרשים אותי במיוחד הסדרן שגם בשעה 23:00 היה עם שמחת חיים), התיחזוק המופתי (לשווא חיפשתי בובה לא מתפקדת בין כל המיצגים), מחשבה על הפרטים הכי קטנים ותפיסת עולם מאוד מרחיבה לזיקוקים. היה כיף להיות ״הורים מלווים״. אגב, המתקן היחידי שבו הילדים בקשו לעמוד פעמיים בתור היה SOARIN באפקוט שמדמה מסע מופלא בנופי העולם, כנראה הם הרגישו שזה גם הסיפור שלהם. בכוחות ממש אחרונים גם הלכנו בערב ל Disney Springs להסתובבות נחמדה בין חנויות, מסעדות ועוד.

את הקניות עשינו ב Orlando International Premiums Outlet וב Florida Mall ובאותה הזדמנות חגיגית נפרדנו מסנדלי השורש של אלה שליוו אותה שנה שלמה אך תהילתם הייתה כבר ממש מאחוריהם.

נפרדנו כך

אורלנדו היא ללא ספק עיר מופלאה למשפחות, מלאת אפשרויות ואהבנו מאוד להיות בה.

Key West

הדרך לקי ווסט מאורלנדו ארוכה – נסיעה של כמעט 4 שעות בלילה, עצירה ללינה במיאמי ועוד נסיעה באורך דומה משם ברובה על כביש US1 שנבנה על המים ומחבר בין איי פלורידה (פלא!). קי ווסט הוא הקצה הכי דרומי בארה״ב (כפי שמעיד התור הארוך שהשתרך לצילום ליד השלט בנקודה המסוימת). התמקמנו במלון Oceans Edge Key West המצויין במרחק 7 דקות נסיעה מהמרכז.

קי ווסט היא מעין עיירת נופש לאמריקאים אמידים, מפלט עבר לקהילה הגאה וזה היה המקום הראשון שבו נתקלתי בגברים בתפקידים שעד כה היו לנשים בלבד (ריקוד על בר, מארחים בלבוש מינימלי ואפילו מוטרדים ברחוב ע״י נשים אמריקאיות מצחקקות) – מבאס באותה המידה.

לצערי פסחנו על האתרים המשמעותיים במקום של המינגווי וטרומן אך כן שוטטנו ברחוב Duval התוסס ובכיכר Mallory, חזינו בזיקוקי ה 4 ביולי על חוף הים, בילינו ערב זוגי במופעי הדראג האיכותיים יותר (ופחות) וחווינו ימים רגועים.

Carnival Cruise

2 משפחות מרחובות, אחת מהן ברילוקיישן בצ׳ילה, נפגשות במיאמי ביץ׳ ויוצאות לשייט בקריביים – זו ההתחלה של שבוע כיף צרוף שכמו כל הדברים הטובים, נרקם ממש במקרה. נפגשנו עם משפחת גבאי המקסימה במיאמי ביץ׳ לקראת היציאה לקרוז. המקום, אגב, לא הותיר רושם מיוחד, מזכיר מאוד את רחוב בן יהודה (קרוב לים, מזג האוויר והשפה העברית).

מיאמי ביץ׳

למרות שבילדותי גדלנו על טלנובלת ״ספינת האהבה״ בכל יום שישי, זו הייתה הפעם הראשונה שיצאנו לקרוז. די מהר הסתגלנו לסדר היום – קפה בנות בבוקר מול הים האינסופי, בריכה, מגלשות מים, מופעים, ריקודים, ארוחת ערב חגיגית והרבה מאוד אוכל וגלידות בין לבין.

עצרנו גם לסיור יומי קצר בג׳מייקה ובמקסיקו (באיי קיימן נשארנו על האנייה). את הילדים כמעט ולא ראינו, הם כל כך שמחו מהמפגש עם החברים הישנים – חדשים.

מונדיאל בשוק בג׳אמייקה

מעבר לאלו, זו הייתה חווייה כל אמריקאית תרבותית – הרצינות התהומית שבה מתייחסים לתצלום המשפחתי או לפגישה עם רב החובל, התור הארוך בדוכן ההמבורגרים, היכולת להשתטות או לחבק עמוד כי זה מה שאמר המנחה, לצחוק מכל הלב מבדיחות שלא הבנתי ולהשתתף בהתלהבות בתחרות החזה השעיר.

ובצד כל אלו המחשבה על ״קפטן״ הסירה שהוביל אותנו בלאוס שביקש מעומר ויואב לזוז קצת ימינה כדי שהסירה תישאר יציבה. תזכורת לקצוות בעולם הזה שבו אנו חיים.

Washington

אם אורלנדו היא ממלכת הלונה פארקים, וושינגטון היא ללא ספק הלונה פארק של התרבות, מסמלת את הטוב והיפה בארה״ב והייתי בשמחה מוסיפה עוד ימים ל 3 שבילינו בה אילו היינו ללא הילדים ולא היה כל כך חם. החלטנו ללון חצי שעה מהמרכז ולהשאיר את הרכב (הרבה פחות מסובך ממה שחשבנו).

הלב של וושינגטון מצוי ברצועה המכונה The Mall בין אנדרטת לינקולן וגבעת הקפיטול – במרחב הזה הכל קורה והכל כל כך יפה ומזמין.

בפעילות בסימן ה״ממשל״ ערכנו סיור ב״הפתעה״ לילדים בבית הלבן – לאחר בידוק ארוך נכנסנו לאגף המזרחי המעוטר בתמונות ממפגשים נשיאותיים, סיירנו בחדרים במגוון צבעים (האדום, הכחול אך לא הסגלגל), פורטרטים של נשות הנשיאים מעטרים את הקירות (כולל הילארי שכל כך רצתה שתמונתה תיתלה במקום אחר) ובפינה הישראלית איתרנו את הסכם השלום עם מצריים ושתי תמונות של שרה ומלאניה. את הסיור צריך להזמין מספיק זמן מראש דרך שגרירות ישראל בארה״ב. משם המשכנו ברגל לגבעת הקפיטול לסיור שהזמנתי באמצעות מרכז המבקרים של הקונגרס שמתמקד יותר בצד האומנותי ופחות בשיטה. היה מאוד מרגש לראות שרוזה פרקס זכתה שם לכבוד מיוחד. ניתן היה לצפות גם בדיונים אך התור היה ארוך מדי ולספרייה הגענו מאוחר מדי. בדרך חזרה גילינו במרכז Pennsylvania Avenue הפנינג קייצי כולל סרט וגלידות בחינם.

חווית המוזיאונים בוושינגטון היא מופלאה – המגוון עצום והרוב בחינם. אנחנו התחלנו ב National Sir and Space Museum שזוכה לדעתי לקרדיט גבוה ממה שמגיע לו. תוך כדי הסיור (בשלב שבו הילדים התחילו לשחק מחבואים בין החלליות), הבנו שלמוזיאון החדשות אלך לבד. את ה Newseum לא הכרתי והוא מבחינתי היה המעניין מכולם. שילוב של היסטוריה, זוכי פוליצר, סיקור אסון התאומים, התנסות ממשית בחדשות ועוד. בפינה הישראלית הופיעו הסכמי אוסלו, ההתנתקות וציון בינוני בלבד של ישראל במדד חופש העיתונות (הנימוקים היו מרשימים בעומק שלהם). ביציאה משם, סיפרו כותרות כל 50 העיתונים התלויים בכניסה כיצד מנהיג העולם החופשי (טראמפ) מעניק ״הכשר״ למי שמהלך איימים כיום על החירות העיתונאית יותר מכולם (פוטין). הפער מאוד מבלבל. ב The National Museum of Natural History מוצגים באופן מזמין כל נפלאות הטבע אז והיום, ביבשה ובמים, אנשים ובעלי חיים – מוזיאון פשוט מקסים. סיימנו ב״מטבעה״ Bureau of Engraving and Printing ושם מציגים את אחד הנושאים המרכזיים בארה״ב – כיצד לייצר כסף (במקרה הזה, שטרות דולרים).

אלו היו 3 ימים גדושים במידע ובמראות ובחוויות. אך מבחינת הילדים משחק הכדורגל הספונטני עם ילדים זרים ב Mall הייתה החוויה המשמעותית מכולן.

0F12A929-6056-484F-8D96-C71961BA9C80

הדרך ל Niagara Falls

לאחר יום ארוך בוושינגטון, יצאנו לדרך צפונה, עוברים למדינת פנסילבניה והולכים לישון מאוד מאוחר ב Lancaster.

החלטנו לפתוח את היום במפעל של Harley Davidson ב York. נסענו את כל הדרך על כביש 30 בכדי לגלות שהסיור שם הוא לילדים מגיל 12 בלבד. בדרך חזרה על אותו הכביש, עצרנו במקרה ב Turkey Hill Experience לפעילות הכוללת גלידה ללא הפסקה מה שהיה פיצוי ראוי על אכזבת הבוקר.

אמנם הגענו מאוחר מדי לאתר Amish Experience אך נקלענו ממש במקרה לחוויה אחרת והרבה יותר אמיתית. על הדרך מהעיירה Bird in Hand ל Intercourse התקיים אירוע ההתרמה השנתי של קהילת האיימיש (ועוד קהילה מקבילה, פחות קיצונית בהלכותיה ה Mennonites) למען האיטי. וכך, העברנו אחר צהריים מאוד מיוחד יחד עם מאות מבני הקהילה ומעט תיירים כמונו – אוכלים באוהל ענק, מאזינים למקהלת גברים ששרים שירי הלל לישו ומקנחים במכירה פומבית עם כרוז מאוד מיומן. הגעתי מאוד ספקנית אך מהמעט שהצלחתי ללמוד ולראות ולמרות ההמולה התיירותית שסביבם, מדובר בקהילה מרתקת שמצליחה לשמר אורח חיים כמו פעם למרות הכל. לנו ל ב Counryside Motel הנמצא מול שדות התירס הרחבים.

למחרת הגענו ל Hershey חולפים על פני ה Chocolate Avenue לכיוון ה Chocolate World שכולו שיר הלל למייסד ולשוקולד, מבחינתנו אפשר היה לוותר.

ה Corning Museum of Glass היה התחנה האחרונה – מוזיאון מופלא שכולו זכוכית – החומר, האומנות, הפיזיקה, היצירה – מגוון בהרבה הדגמות ואפשרויות להתנסות.

Niagara Falls

הגענו סופסוף בשעות הערב המאוחרות אבל בזמן בכדי להספיק למופע. נסענו ל Niagara Falls State Park – המראה מרהיב, צבעי התאורה המתחלפים מוסיפים נופך דרמטי למים הנופלים בעוצמה וכך גם מופע הזיקוקים בסגנון ה 4 ביולי. למחרת הלכנו לחזות בפלא מהצד הקנדי שמרשים אפילו יותר. בפעם האחרונה שהייתי שם הייתי בת 18 בטיול לפני צבא עם חברות הילדות חלי ורונית, המפלים נדמו אז הרבה יותר גדולים ממה שנראו לי כיום. מחרתיים אפגוש את חלי ונסגור מעגל פעמיים.

המשכנו משם ל Ithaca הגשומה לטיול במרכז העיר ובאוניברסיטת קורנל היפה, את המפלים והאגמים ראינו רק מהאוטו.

המשכנו ל New Jersey למפגש משמח עם עמי, חלי ועמית להשלמת פערים ביחד ומנוחה לפני העיר הגדולה וטיול קטן לאחד מה Seven Lakes – נראה שאילו היינו רק בתחילת הטיול אפשר היה לבלות שם עוד כמה ימים בנעימים.

New York

הגענו אחר הצהריים למלון Manhattan Club שהפתיע מאוד לטובה – נקי, מרווח יחסית וללא סיפורי האימה על טחב ומזגנים מקולקלים ששמענו על בתי מלון בניו יורק. מוכיח שוב שניתן לסמוך על חוכמת ההמונים.

Manhattan Club

בניו יורק שוב קפצה עליי אווירת המשימתיות להספיק לראות ולהראות, אך הילדים כבר היו לגמרי באס״ט (אווירת סוף טיול). ניסינו להיפגש איפושהו באמצע. בערב הראשון נחתנו ישירות ל Times Square הגשומה אך המוארת באורות ניאון ששיוו לה מראה של בוקר, עוד נשוב אליה הרבה פעמים.

למחרת לקחנו את המעבורת החינמית מ Battery Park ל Staten Island צופים די מרחוק על קו האופק של מנהטן ועל פסל החירות (הספיק לנו). משם המשכנו ברגל ל Ground Zero לאנדרטה ולסיור ב National September 11 Memorial Museum שגם בפעם השנייה היה מעניין (חשוב לתווך לילדים את המראות והקולות). לאזור ה Downtown הגענו עוד כמה פעמים לסיור ב Soho וב Chinatown ו little Italy. הנעים מכולם היה סיור בשעות הערב המוקדמות על Brooklyn Bridge ממנהטן לברוקלין ובחזרה, לשבת על הספסל ולבהות בקו האופק המפורסם.

גם ב Midtown שוטטנו הרבה ברגל בין המוני התיירים, הרחובות, הכיכרות וגורדי השחקים – Central Park הריאה הירוקה בין המון המבנים, ב Rockefeller Center, בוקר ארוך ב Bryant Park השוקק חיים ופעילויות ובספרייה העירונית הסמוכה, ארוחה במסעדה המסתובבת The View במלון Marriott (חלופה טובה לתצפית ממגדל) ובכל הזמן חולפים על פני השדרות ונהנים לראות את התפאורה שליוותה את המבוגרים והצעירים לאורך שנים (מהארי פגש את סאלי ועד מדגסקר).

סיור מיוחד היה באו״מ בהזמנה של רועי שהיה פעם חייל מצטיין בחיל האוויר והיום בכיר במשלחת. היה מרתק לחלוף בחדרי המועצה הכללית ומועצת הביטחון, לראות כיצד אפילו הקירות הם חלק בעיצוב סדר היום (תערוכה על הסכסוך האזורי שלנו כמובן) ולהיזכר גם למה הוקם המקום הזה (מאז חלפו הרבה מאוד מים בנהר ההדסון ואנחנו כבר הרבה פחות תמימים לצערי).

וגם יום ״בנות״ עם חלי הכי כיף שניתן שהתחיל בטיפול מאוד מיוחד ב Butterfly Garden Spa, קניות ב Cosco וקינוח נוסטלגי במופע ברודווי Pretty Woman (יש טובים ממנו).

ביום השביעי והאחרון ממש לפני שהזמנתי אובר לשדה התעופה, הציע השומר בכניסה להזמין הסעה במחיר זול יותר. הגיעה לימוזינה. לדעתי הנהג מעולם לא העמיס תרמילים ובטח לא כל כך מאובקים. גם זו דרך להיפרד מניו יורק ומארה״ב, עד הפעם הבאה.

כמה דברים מחוץ למסלול

האוייב האמיתי – עם כל הכבוד לפוטין וקים ז׳ונג און – האוייב האמיתי של ארה״ב לדעתי נמצא בתוך גבולות המדינה – הרגלי התזונה. קצת לא ייאמן כיצד בארץ האפשרויות, אפשרויות התזונה להמונים הן דווקא מצומצמות. התוצאות נראות לעין – אחוז עצום של אנשים עם עודף משקל גדול ומאוד מאוד גדול, הרבה מאוד אנשים לא נכים נעים בכסאות גלגלים ובעיקר נדמה שהם פחות בריאים. אין מנוס מהמחשבה שיש כאן קונספירציה נוראית של בעלי ההון (ואולי גם שירותי הרפואה הפרטית?) שהשתלטו על ערוצי הפרסום (מעולם לא נתקלתי בפרסומת לאוכל שאינו פיצה / המבורגר / נקניקייה), זמינים מאוד לכל דורש וזולים מאוד ביחס לפירות והירקות (אפילו מחירי השתייה המתוקה זולים מהמים). אין דרך אחרת להסביר מדוע ארה״ב לא מציבה (בבהילות) בסדר היום שלה גם אורח חיים בריא (מישל אובמה ניסתה ונכשלה).

אחרי הרצח הנוסף במרילנד ואחרי שהייתי משוכנעת שנקלעתי לזירת ירי נוספת (בסוף התברר שאלו ״רק״ נפצים של ה 4 ביולי), גם כאן לא מובן מדוע לא משנים את התיקון השני לחוקה (כנראה שהתשובה נעוצה באותה ״המשפחה״ של הסעיף הראשון).

יחס לכוחות הביטחון – ברחובות ארצות הברית כמעט ולא רואים לובשי מדים אך נראה שקיימת תחרות סמוייה בין הגופים והארגונים מי מעניק להם יותר כבוד – הנחות משמעותיות בכל מקום (אפילו אנחנו מישראל זכינו לחלקם), ערב הצדעה לכוחות הביטחון במהלך שייט תענוגות, דוכן לגיוס אנשי קבע במרכז הטיימס סקוור שהפך לאטרקציה, הרחובות הראשיים מעוטרים בתמונות הגיבורים של העיר והרבה מאוד שלטי ניאון בכניסה לעסקים שמכריזים שהם מודים להם, סתם ללא סיבה. מדובר בצבא קבע בלבד, המלחמות של ארה״ב מנוהלות הרחק מהגבולות שלה, אוסאמה בן לאדן חוסל מזמן וגם הם יוצאים לפנסיה מוקדמת. יש משהו מאוד נכון בכבוד ובתחושת ההוקרה שרוחשים ללובשי המדים בארצות הברית (בכלל זה גם המשטרה, כוחות הכיבוי) מבלי לגרוע מחשיבות הביקורת כשצריך. לא מובן מדוע אצלנו זה פחות עובד.

הגענו ללונדון, המאור הגדול שהשפיעה על רבות מהמדינות שבהן ביקרנו. נותרו לנו כאן שבועיים אך הלב מהדהד כל הזמן – אוטוטו הביתה.

6 תגובות על ״מגלים ״אמריקה״ – מזרח ארצות הברית״

1. סיגלי היקרה… היינו אתכם כשבועיים בצד המערבי בארה"ב חווינו אתכם דברים שנזכור לעוד הרבה שנים ובוודאי שלילדים זו חוויה שתלווה אותם. את הצד המזרחי של ארה"ב טיילנו לבד. התיאורים והחוויות שאתם חווים ממחישים כמה אמריקה מיוחדת…. כמה היא גדולה ועוצמתית המבנים הכבישים המלונות הגאווה והפטריוטית האמריקאית נמצאים בכל אתר ואתר באמריקה. וכמובן כל דבר זה בגדול אין ספק חוויה עוצמתית… עכשיו כשאתם שבועיים לפני סוף הטיול אנו סופרים דקות וכמובן מתכננים את הטיול הבא…צאוד מתגעגעים….

1. גם אנחנו לא נשכח, אלו היו שבועיים מופלאים. אוטוטו אבא

2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) אוגוסט 4, 2018 — 7:23 am

סיגלי….
    מקסים!!! הכתיבה שלך… הטיול… המשפחה שלך…
    פשוט נפלא!!!! 555
    תיהנו מכל רגע

Liked by 1 person

3. הכתיבה שלך מיוחדת ומשעשעת ביותר!

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close