מגלים ״אמריקה״ – מערב ארצות הברית

היום (שעון ארה״ב) אנחנו חוגגים יום הולדת שנה לטיול במקום שנמצא הכי רחוק מכל מה שניסינו לחוות, להבין וללמוד כשיצאנו לדרך.

ובאמת, הטיול הזה נע בין הקצוות ואין ספק שארצות הברית היא קצה.

בין אלו שמסתפקים רק במה שיש לבין אלו שיש להם הרבה יותר ממה שהם צריכים,

בין הכפרים הרבים שבהם אנשים נשכחו לנפשם לבין מדינת האפשרויות,

בין דרכי העפר למפלצת המחלפים והכבישים בלוס אנג׳לס,

בין הטבע הבתולי לבין הכבישים הסלולים ומקדונלד׳ס בגרנד קניון,

בין אטריות האורז והירקות לבין המבורגרים רוויי שומן,

בין הקטן והפשוט להכי גדול ומתוחכם,

בין הגשרים הרעועים, המאולתרים, המתנדנדים לבין פלא היצירה ההנדסית ב״גשר הזהב״,

בין האותנטיות לבין ווגאס הנוצצת שבה שום דבר כמעט לא אמיתי,

עוני וחוסר חמלה קיימים שם וכאן אך אין ספק שכאן הם בולטים יותר על רקע תפאורת השפע.

אז נכון שהקצוות מתערבבים ותמיד יש גם וגם בכל מקום, אך עדיין מדובר בעולם שונה כל כך מכל מה שראינו ואני שמחה שמתאפשר לילדים (ולנו) לחוות גם אותו.

חודש במערב ארצות הברית שהיה בו הכל – ערים גדולות, פלאי טבע, פלאי אדם, מופעים, הרבה מאוד נסיעות אך בעיקר והחשוב מכל – מפגש מרגש ושבועיים בלתי נשכחים עם הסבים והסבתות האהובים שטסו עד לכאן לפגוש אותנו.

מבחינתי, ארה״ב בגלגול הקודם במדים היא ידידתנו הגדולה מכולם (באמת), היה מאוד מרענן להסתכל עליה גם מזווית אחרת.

San Diego

הטיסה מניו זילנד עברה בנעימים, סופסופ לא Low Cost, הילדים התענגו על הסרטים והארוחות, אני שמחתי מהשמיכה.

נחתנו בלוס אנג׳לס והתחלנו בדרך הארוכה משחשבתי לסן דייגו (לאחר שעות ארוכות הבנו שבארה״ב הסבוכה, לא ניתן להסתפק באפליקציות הדרכים שהתאימו לניו זילנד). לבסוף הגענו לדירה הקטנה – סטודנטיאלית שלנו ברחוב El Cajon.

למחרת, כשהצלחנו להתעורר, נסענו לנושאת המטוסים USS Midway – בילינו שם הרבה שעות בניחוח המוכר מהבית של חיל האוויר, בין המטוסים, הקומות, הסימולטורים, סיפורי מורשת של הלשעברים – מעורר הערכה ומחשבות על מה ניתן לעשות גם אצלנו.

למחרת ביקרנו ב Sea world – מכיון שחלק ניכר מבעלי החיים הימיים ראינו כבר באמת ובטבע, הילדים נמשכו למתקנים ולמופעים. שם סיפרו לנו על פעילותם העניפה למען הצלת בעלי חיים בטבע שעמדה בדיסוננס מול הקרקס שהתחולל מול עיננו – כלב ים משחק בכדור, דולפין רוקד עם אנשים וכרישים משפריצים מים על הקהל. הנטייה הזו לעטוף בצלופן את מה שעושים בעיקר בשביל הכסף, עוד תחזור.

את היום חתמנו ב Gaslamp Quarter השוקק בצפייה במשחק הראשון של Final NBA וחזרנו לשם שוב בהמשך. מכל החופים בסן דייגו הלכנו ל La Jolla העמוס בהמון כלבי ים שמתחממים בשמש מול התיירים שצופים בהם מכל עבר ורצוף בתי מלון וחנויות יוקרה. כל כך שונה מאווירת הטבע המזוככת שקיימת בניו זילנד.

נסענו גם לאאוטלט Las Americas המצוי ממש בסמוך לגבול עם מקסיקו. מרוב מבחר, בחרתי לקנות בגדים לאלה בחנות הכי קטנה שהצלחתי למצוא.

את ארוחת השישי העברנו בבית חב״ד Pacific Beach אצל הרב יוסי ורעייתו רוחי. זהו אחד מ 22 בתי חב״ד שקיימים רק בסן דייגו שפונים בעיקר לקהילה היהודית והאתגר שלהם הוא ההתבוללות. נהנינו מאוד מאווירה החמה, מהחברה של יהודים וישראלים ומארוחה משובחת במיוחד.

Los Angeles

יום לפני שנסענו חזרה ללוס אנג׳לס הילדים התקשו להירדם לקראת המפגש עם הסבים והסבתות שהיה צפוי למחרת. במשך שעות הם התלבטו, כתבו, מחקו, צבעו את שלט קבלת הפנים (והסלוגן שהגה עומר ״כמה טוב שבאתם LAינו״), עד 1:30 בלילה. הגענו כמה שעות לפניהם, החלפנו לרכב ממש גדול והמתנו להם בפתח ה Arrivals. הפגישה הייתה מאוד מרגשת, שמחה גדולה אחרי כמעט שנה.

לאחר התארגנות קצרה במלון, נסענו כולנו ל Santa Monica – מזח עמוס במקומות בילוי ובבאווירה לטינית נעימה.

למחרת בילינו בכל המקומות הכי תיירותיים שיש – שדרות הוליווד, התיאטרון הסיני ומוזיאון שיאי גינס (הילדים) ומאדם טוסו (הסבים / סבתות), שכונת בברלי הילס ורחוב הרודיאו דרייב, תצפית על השלט האייקוני ב Hollywood Sign Point, ובילוי ב Farmers Market וה Grove בתחילת היום ובסיומו. ביום הזה, דווקא אל מול כל הנוצץ לכאורה, בלטו במיוחד התמהונים שמתהלכים ברחובות ומדברים לעצמם, מחוסרי הבית שגוררים את כל רכושם בעגלה ומנגד, חנויות היוקרה ריקות מאדם.

למחרת השכמנו קום ונסענו ל Univesal Studios Hollywood – הפארק שהכי מתאים לשלושת הדורות המטיילים – רוב המתקנים מבוססים על הדמיית תנועה, המופעים מושקעים מאוד וההצצה מאחורי הקלעים של תעשיית האשליות, מעניינת. בסיום היום ולאחר הליכה של כמעט 11 שעות ללא מנוחה – סיימנו את כל המתקנים, הללויה.

הלינה ב Hyatt בשדה התעופה הייתה בחירה נכונה, מלון מאוד טוב שאפשר יציאה קלה יחסית לכל האתרים.

הדרך לסן פרנסיסקו

נסיעה מאוד ארוכה והגענו ל Monterey לטיול אחר צהריים נעים במיוחד ב Fishermen Whraf ובטיילת Cannery Row כולל ארוחת ערב במסעדה עם להקה בניחוח מקומי. בערב העביר עומר את חידון ארצות הברית הגדול, היה מותח ובאמת מלמד.

למחרת נסיעה בדרך Mile 17 לעיירה Carmel עם עצירה לפיקניק מול הים לצפייה בהמון כלבי ים וסנאים, הצלחנו לחוות מעט מדרך מספר 1 שסגורה לשיפוצים. בכרמל חיפשנו את קלינט איסטווד אך הסתפקנו בקפה וגלידה מעולה ב Carmel Bakery. עוד נסיעה ועצירה ב Santa Cruz Beach Boardwalk מעין לונה פארק עם מתקנים ונקניקיות לאורך חוף הים. משם שוב נסיעה והגענו לסן פרנסיסקו לצלילי אריק איינשטיין כמובן.

סן פרנסיסקו

את סן פרנסיסקו אהבתי מייד – משהו באוויר, באווירה, בתחושה שהכל גדול אבל נעים, במשב הרוח מהים. המלון שלנו Marriott היה ממוקם ממש בלב העניינים ב Union Square ויכולנו להיפרד מהרכב ליומיים (מסתבר שהרכב הגדול לא מתאים לחניונים בעיר, נדרשו כמה ניסיונות פלוס כמה מכות בפח). ביום הראשון, צעדנו ברחובות סן פרנסיסקו המקסימים ל Fishermen Wharf ומשם ל Pier 39 התוסס שמתהדר גם בלהקת אריות ים והגענו בדיוק בזמן ל Pier 33 לשייט ל Alcatraz שהוזמן מראש – הסיור בכלא הפדרלי הפתיע לטובה ובמיוחד ההדרכה הקולית שכוללת קטעי עדויות של אנשים ששהו משני הצדדים של הסורגים. למדנו לא מעט מעבר למה שראינו רק בסרטים.

היום השני היה תוסס ומגוון – התחלנו ב Farmers Market ב Ferry Building שמתקיים 3 פעמים בשבוע והיה הטוב והעשיר ביותר שחווינו במערב, המשכנו ל Chinatown לרחוב Grant ובאחת הסימטאות שלו נכנסנו למפעל קטנטן להכנת עוגיות מזל בעבודת יד Golden Gate Fortune Cookies (קנינו את העוגיות לפני שמקפלים ומכניסים את הפתק) ומשם ל Union Squre שבו התקיימה חגיגה הודית – המון צבעים, שפות, מאכלים – פסיפס אמריקאי.

למחרת התחלנו ב Lombard Street המתהדר בתואר הרחוב המפותל בעולם – אין ספק שהחלק המעניין יותר הוא דווקא לצפות בהמונים שפוקדים אותו בכדי להצטלם, משם המשכנו ל Golden Gate המיתולוגי וחצינו אותו מצפון לדרום ומגובה הגשר אפילו הצלחנו לראות לווייתנים, המשכנו ל Golden Gate Park לבילוי יום ראשון עם מופעי תזמורות מתחלפות ומשחק בייסבול של חובבים ומשם חזרנו להמולה בכיכר שממש אהבנו. בערב הזוגי שהענקנו לעצמנו עלינו על החשמלית ב Powell street תלויים על המדרגה (אהבתי לראות את סן פרנסיסקו משם) ומשוטטים ברחובות.

אבל הסיפור האמיתי של הטיול בארה״ב, כמו בכל מקום, הוא דווקא מה שרואים במקרה בדרך ל״קלאסיקות״ והם מקנים את הגוון המיוחד – חבורות של רוכבי רולרבליידס לצלילי רמקולים תלויים, בחורים לא ממש חסונים רוכבים ערומים על אופניים להפגנת מחאה (אם זו הכוונה כשכותבים טראמפ על הטוסיק החשוף), מייקל ג׳קסון / אלביס / מרילין ועוד אמנים שקמו לתחייה ברחובות, מתופף מנגן ליד מעבר החצייה ומצליח להלהיב את העוברים ושבים (ואותנו), שלטי מחאה שצריך לקרוא פעמיים, שלטי פרסום לעורכי דין בשלל התמחויות (תאונות, פשעים, עבודה ואפילו בתי מלון), אנשים מחטטים בפחים, עוד יותר הומלסים שמנסים ללכוד את תשומת הלב של ההמון האדיש – כל כך הרבה ניגודים, קולות, שפות, אמריקה.

Yosemite Park

בפארק העצום הזה אפשר לבלות ימים רבים אך לנו היה רק יום וחצי לאחר הנסיעה מסן פרנסיסקו. ולכן, השתדלנו לעבור בין המקומות המרכזיים בעמק ובעיקר להנות מהדרך – התחלנו במרכז המבקרים בסרט והלכנו משם בהליכה קלילה ל Lower Yosemite Fall המאפשר לראות בזוויות שונות את החלק העליון והתחתון של המפל, הצטיידנו בקניות לערב ונסענו לנקודת התצפית Glacier Point שאיפשר לנו לראות בגובה העיניים את צוקי הגרניט העצומים ואת המפלים – המקום המרשים מכולם.

משם נסענו ל Yosemite West ללינה ב Mountain Beauty – בית ענק במיקום טוב בתוך הפארק עם למעלה מ 20 ברזים, 3 חדרי שינה, בילארד ומטבח מאובזר, אפשר לכולם לחוש ביחד אך גם פרטיות. למחרת כשעזבנו, אסף סיפר לי שיחד איתנו הסתובבו שם גם כמה עכברים, כל כך שמחתי שהוא מכיר אותי ולא שיתף אותי בזמן אמת.

למחרת נסענו ב Tioga Road שפתוחה רק כמה חודשים בשנה, עוצרים ב Tuolumne Grove להליכה ארוכה ממה שחשבנו לראות כמה עצי סוקויה (פחות עצים ממה שחשבנו), Tenaya Lake היפה ועוד עצירה ספונטנית למשחק בשאריות השלג שנותרו מהחורף. יצאנו מהפארק ללון בעיירה הקטנטנה על שפת האגם Lee Vining.

לאס וגאס

מוקדם בבוקר יצאנו לדרך הארוכה לווגאס. כבר מרחוק ניתן היה להבחין בנווה המדבר ומקרוב אפשר היה להבין עד כמה הוא עצום – כמה קילומטרים במה שמכונה ה Strip שכל מטר רבוע בו נועד לענג, להפתיע, להמם, להיות גדול יותר ונוצץ יותר. לכל אורך ה״רצועה״ אינספור בתי מלון מפוארים עם ״קונספט״ מוביל (מניו יורק ועד מצריים העתיקה) ובכולם נראה שממש התאמצו שהמציאות תעלה על הדמיון – תפאורה מדוייקת, רכבות הרים, מיצגי אש ומים ומזרקות, נהרות, מוזיקה, חגיגה. השיטה היא להוליך את ההמונים לבתי המלון (לא ניתן להתקדם סתם במדרכה) ומשם תמיד לקזינו שפתוח לכל (ההתרגשות שלהם מהילדים שעצרו שם לדקה ב״ניגוד לחוק״ להתבונן במהמרים, מתחסדת במיוחד). 15 דקות נסיעה משם, ל Down Town נמצא Fremont Street שאותו אהבתי הרבה יותר בזכות האווירה המשוחררת, מופעי הרחוב, המיצג שמוקרן על התקרה, האנשים שמתעופפים מעל – ממש מסיבת רחוב שאינה נגמרת. אנחנו הגענו עם הילדים, בדיעבד היה נכון להגיע לבד. משעשע במיוחד הייתה המסעדה Heart Attack Grill שמתחייבת להגיש את ההמבורגרים הכי משמינים שיש ולכן המקום מעוצב בסגנון בית חולים כולל כותנות מאושפזים לסועדים ומלצריות בלבוש אחיות – הומור עצמי שחוזה את העתיד די במדוייק.

לאס ווגאס מביאה את הנהנתנות לרמה שלא ניתן לראות בשום מקום אחר בעולם – הכל מוגזם, משתלט על כל החושים, מרהיב. בלאס וגאס ניתן לקנות הכל בכסף – נשים (הזנות נמצאת בכל מקום ללא בושה), צילום עם אישה חצי ערומה או עם ספיידרמן, אוכל משובח, מופעים יצירתיים שעולים על כל דימיון (אנחנו נהנינו מאוד ב O) ותחושת אשלייה שאוטוטו תהיה עשיר או מאושר. באופן סמלי המלון של טראמפ המוזהב משקיף על כל ה״סדום ועמורה״ הזה מסוף הסטריפ – אולי לזה הוא התכוון כשהבטיח שאמריקה תהיה Great Again?

בוגאס נפרדנו מההורים שהמשיכו לעוד שבוע בחוף המזרחי, מרגישים שעבר מהר מדי אך מודים מאוד על ההזדמנות הנדירה.

את 3 הלילות הראשונים לנו במלון הענק Bellagio – פינוק שאפשרנו לעצמנו כשהסבים והסבתות היו איתנו, משם עברנו למלון Trump שמעוטר בהמון סבונים שנושאים את השם של האדם המשפיע ביותר בתבל וכשחזרנו התפנקנו ב Mandalay Bay הידוע גם לשמצה מהטבח בווגאס.

TTimg_6258-1
צולם במקרה ברחוב, אב מצלם את בנו (הגיוני בסך הכל)

הפארקים המדבריים

אהבנו מאוד את לאס וגאס, למרות הכל ובגלל הכל, אך שמחנו לצאת למדבר למה שכינינו ה״פארקים הצהובים״. התחלנו ב Hoover Dam העצום שזכור מהסרט סופרמן, המשכנו עוד 4 שעות ועצרנו ללון בעיירה כל אמריקאית חביבה Williams.

למחרת התעוררנו מאוחר מדי ויצאנו לכיוון ה Grande Canyon. התחלנו במרכז המבקרים וממנו יצאנו להליכה מ Mather Point על ה Rim Trail ולכל אורך הדרך פרוש לצידנו הקניון העצום הזה בשלל צבעי חום ואדום, מרהיב. בדרך משם הילדים נרדמו מאחור ולרגע, השילוב של השקט, המדבר והכבישים האינסופיים נדמו כמו סצנה בתלמה ולואיז.

הגענו לעיירה Page, התמקמנו במלון Hyatt המקסים ויצאנו לכיוון Glen Canyon National Park שבו צבעי המדבר האדומים השתלבו עם צבעי הכחול של אגם Powell ועם גווני האור והחושך של עת ערביים – מראה מלבב שהשתנה מול עיננו.

למחרת, מחליטים לוותר על Antelope Canyon ולהמשיך ל Bryce Canyon, נסיעה של 3 שעות והגענו. הפארק הזה היה המיוחד מכולם, אפילו אסף חרג ממנהגו ולא הפסיק לצלם את העמודים בשלל צורות בצבעי האדום – חום – ורוד. עשינו בפארק את מסלול ה Queen המיוחד שמומלץ להתחיל ב Sunrise Point ומסתיים בעלייה מכובדת והמשכנו ל Springdale העיר המרכזית הסמוכה ל Zion National Park.

בבוקר עלינו על ההסעה מהעיירה ונכנסנו לפארק. בחרנו להתחלה מסלול קצרצר Lower Emerald Pool ובסיומו הטמפרטורה כבר טיפסה ל 40 מעלות. ערכנו הצבעה שתוצאותיה ברורות מראש (מסלול נוסף או חגיגת שנה לטיול בבופה בווגאס) ותוך מספר דקות כבר היינו בדרכנו לרכב.

בארבעת הימים שטיילנו בפארקים, גמענו מרחקים ארוכים ברכב, עברנו בין 3 מדינות, לנו במקומות שלא תוכננו מראש והיה לנו ממש חם. אפשר היה לטייל ולראות כאן הרבה יותר, אך אחרי שנה שלמה של נופים וטיולים, שחררנו.

לפנינו סוף שבוע רגוע בווגאס שלאחריו ניפרד מהמערב ה״פרוע״ ונטוס בע״ה לאורלנדו.

6 תגובות על ״מגלים ״אמריקה״ – מערב ארצות הברית״

1. כמו תמיד, תענוג אמיתי לקרוא את החוויות שלכם. תמשיכו להנות ולעדכן

1. כיף לשמוע וזה ממש הדדי. מקווה שההמשך הסתדר לטובה

2. במבט של שבועיים לאחור… זה היה טיול לפנתאון… נזכור אותו להרבה שנים… חוויה שהיה לנו את הזכות לחוות אותה…

1. גם אנחנו ! שמחים שהצטרפתם אלינו

3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) יולי 14, 2018 — 7:08 pm

שלום סיגל,
    אנחנו זוג +3 ילדים שמתכננים טיול דומה לטיול שלכם. הינו שמחים להתייעץ איתכם בפרטי, האם זה אפשרי?
    תודה

1. בשמחה – במסנג’ר או פייסבוק Sigal Benglass

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close