האיים Cebu ו Bohol – הקסם ממשיך

Cebu City

טסנו משדה התעופה בפוארטו פרינססה ונחתנו בסבו העיר – הבירה של סבו האי. השתכנו בגסטהאוס בייתי Nodoka Guest House עם חדר משפחתי גדול אך מעט מרוחק ממה שמכונה המרכז ויצאנו לראות את העיר הגדולה.

די מהר הסתבר לנו שמדובר באחות הקטנה של מנילה – קניוני ענק, פקקים בלתי נגמרים, הרבה מאוד רשתות בינלאומיות וכמו בערים גדולות אחרות – פאר מוגזם בצד דלות בלתי נתפסת. נקודת האור המשמעותית הייתה ערב שבת בבית חב״ד המקומי עם הרב ניר והרבנית חלי והרבה מאוד מטיילים – היה ערב מואר ושמח במיוחד ולא רק בגלל קריאות ה״לחיים״ התכופות.

בסבו התרחש גם ״משבר״ הבלוג – האתר קרס. חששתי שיומן המסע שלנו אבד. בסיוע הנדיב של דודי מבורמה (שהפך לבונה אתרים מומחה תוך שעה) – נבנה האתר הזה בפלטפורמת WordPress הטובה משמעותית מהקודמת. לאורך כל הלילה העברתי את כל הפרקים שכבר נכתבו למשכנם החדש והפעם גם גיביתי כמו שצריך. עשינו לימונדה.

סבו היא רק תחנת מעבר ולאחר יומיים שמנו פעמינו ליעד הבא Moalboal . תכננו ליסוע באוטובוס מקומי אבל ברגע האמת החלטנו מונית. פקידת הקבלה אפילו הציעה להתמקח עבורנו 2000P עד המלון.

Moalboal

שלוש שעות נסיעה לכיוון דרום מערב והגענו. כשאומרים Moalboal מתכוונים בעיקר לרצועת החוף ב Panagsama Beach המעוטרת בחוסר סדר חינני בהרבה מסעדות, ברים, בתי מלון ומועדוני צלילה. התמקמנו ב Ivvone’s, גסט האוס חביב בקצה החוף שמארח ישראלים רבים. הנחנו את התיקים וירדנו לחוף.

15543f8b-48cf-407b-b619-78766d634312

הייחוד הגדול של המקום הוא העולם התת ימי העשיר הנמצא ממש מטרים מהחוף ובמיוחד נפילת קרקע עצומה למעמקים שבצידה קיר עם להקות של מליוני סרדינים נוצצים וכסופים שנעים ביחד – מראה מרהיב. מלבדם נתקלנו ממש במקרה גם בכוכבי ים כחולים, צבי ים, דגים צבעוניים אלא שהפעם ללא שובל של אנשים שמשתרך אחריהם. השנירקול היה חוויה עצומה לילדים – במשך יום וחצי שלם הם השתאו מכל היופי, צללו לתוך קיר הסרדינים, התרגשו מכל הצבעים והצורות. אבל, מתישהו צצה השאלה – כמה צבים וסרדינים אפשר לראות? (נדמה לי שגם שמעתי אוף). וכך, הצבנו אותם לאחר כבוד במסעדה איטלקית סמוכה עם תצפית למשנרקלים בים, בקשנו מהמלצר לתת להם כל מה שהם מבקשים ונכנסנו למים לבד, אסף ואני. אני מודה שהשחייה במים ללא החשש שילד יידרס מספינה חולפת (תסריט אפשרי) וללא בדיקה שאלה נושמת בתוך המסכה – העניקו לנו הנאה אחרת, שקטה, להבחין בפרטים שלא ראינו קודם ואפשר לנו קצת זמן ביחד, גם אם ללא הרבה מילים.

קיר מליוני הסרדינים המרהיב

פעילות מפורסמת נוספת במקום הוא הקניונינג – מסלול מודרך במורד הנהר המתאפיין בקפיצות ממפלים בגבהים שונים למים. התלבטנו אך בסוף החלטנו לוותר ולטייל לבד – שכרנו את ארוס, נהג טרייסיקל, ליום שלם – נסענו איתו למואלבואל העיר ומשם למפלי ה Kawasan – חולפים בדרך על פני הפיליפינים שמחוץ לחופים ובלב אני חשה צביטה קטנה שהאנשים האלו והנופים האלו יהיו אוטוטו רק זיכרון. המפלים באמת מרשימים, הבריכות בצבע טורקיז המיוחד לפיליפינים אך המוני בני האדם וההמולה מאוד גרעו. טיפסנו למעלה ושם היה רגוע קצת יותר. הילדים מצאו עמדה לקפיצה ממפל והם ניסו אותה עשרות פעמים מבלי להתעייף.

CAF41B41-B287-4B28-98E2-D30363C7E28B

ביום אחר החלטנו על ״יום בנות״ ב White Beach החוף היפה שמזכיר אווירת פסטיבל עם כל האוהלים שהיו פזורים בו. גם פה, נוף בתולי, מים ממש ירוקים והרבה מאוד שקט.

״אני הולך״ הגרסא הפיליפינית

חג פורים חלף לצערי ללא חגיגה מיוחדת – תמונות הילדים המחופשים מהארץ גרמו לי להצטער שאנחנו לא אילתרנו איזה כובע של ליצן ואוזני המן. יואב ואלה חסכו פזו לפזו והכינו לנו משלוח מנות מכל הלב (זירו, שוקולד וסוכריות טופי).

AD31041C-DE34-40DC-8AE3-03F99A796A11

אירוע משמעותי שציינו במואלבואל – אלה סיימה ללמוד את ״כתב הגדולים״ כפי שהיא מכנה (מלבד האות ף).

לאחר 5 ימים, בחרנו להמשיך לבוהול. יש כמה דרכים להגיע לשם, אנחנו בחרנו ליסוע השכם בבוקר ל Oslob ומשם להמשיך בשייט ישירות ל Alona Beach המפורסם.

לא היינו בטוחים שכדאי להגיע ל Whale Sharks ב Oslob אך אפשרנו לילדים להחליט והם בחרו שכן. בדיעבד, מדובר במלכודת תיירים שהיה ראוי לפסוח עליה. כרישי הלוויתן הצמחוניים נדמו כחלק מקרקס ימי עגום מאולצים לעשות סיבוב בין כל המוני האנשים שממתינים במים בסמוך לסירות המסודרות במעגל בכדי לצפות בפלא. אומנם היה משהו מרגש בציפייה הזו לענק הימי יחד במים עם הילדים אבל החמיצות מהתפאורה שמסביב ותחושת הצריבה החדה שכולנו הרגשנו בגוף (מדוזות?) גרמו לנו לשמוח שזה נגמר. התמונה לא באמת משקפת. אסף, אגב, נשאר על החוף, הוא מראש אמר שאותו מרגש לפגוש את בעלי החיים הימיים סתם כך במקרה.

כריש לוויתן ועומר

Bohol

המעבר לבוהול לא נחשב למורכב ובכל זאת מדובר בהשכמה מוקדמת, נסיעה של שעתיים לאוסלוב, עצירה במפרץ, עוד נסיעה, מעבר בסירה קטנה עם כל הציוד, המתנה, שייט באנייה שעתיים וחצי בגלים גבוהים, עוד המתנה, עוד סירה קטנה, טרייסיקל לחדר ב Alona Bamboo House ואז לגלות שהתבלבלו בהזמנה ונותר לנו רק חדר משפחתי עם מים קרים. מחר יהיו חמים.

4A05977D-7D58-40E3-8F75-910F114EA349
הספינה הקטנה בדרך לגדולה
במרפסת שלנו ב Alona Bamboo House

כשאומרים Bohol הכוונה היא בדרך כלל לאי הסמוך שמחובר אליו בגשר Panglao Island ובתוכו רוב התיירים מגיעים ל Alona Beach.

לאחר כמה ימים קרוב לחוף הבנו שככל הנראה בכל מקום נחזה בשקיעות צבעוניות והמים יהיו צלולים ובצבע טורקיז והחול לבן ורך ולכן החלטנו לוותר על מעבר נוסף ולהישאר באי. החלטנו גם להתרחק מעט מהחוף ומצאנו במרחק 5 דקות נסיעה בטרייסיקל כפר נופש מקסים Bohol Sunside Resort הכולל בריכה, דשא ובעיקר חדר משפחה בגודל 45 מ״ר (ענק במונחי הטיול) ומטבחון קטן בחוץ. גן עדן. נשארנו שם שבוע וחצי ללא הרבה תזוזות, אסף ויואב מבשלים לנו וריאציות שונות מאורז – ספגטי – טונה – ביצים ומתחילים לתכנן גם את הפרק ה״מערבי״ בטיול שלנו מה שהסתבר כפרויקט די מאתגר.

37C51BDE-8C84-4BFC-A3CA-F8D7CA7C22F4
עוברים דירה בבוהול
F595F14F-D661-467D-9872-62FCFCE73726
הבית החדש Bohol Sunisde Resort
C381BD73-0271-44D2-BDD0-7C5897F7A992
מפגש מחודש וכייפי עם טל, יוסי ותמר , ״אצלנו״ בגינה

משם יצאנו לסיור בשביל התיירותי ב Chocolate Hills שצבעם בעונה הזו הוא ירוק ולא כמו בונבוניירה אבל עדיין מאוד מרשים, ביקרנו את קופי ה Tarsier הקטנים בעולם שניתן להבין מדוע שימשו כהשראה ל ET והבנים גם עשו Zipline בשכיבה מתעופפים מעל הנוף הקניון. על הפרפרים / נחשים / דבורים ועוד וויתרנו. קינחנו בקניות בסופרמרקט הגדול בעיר הגדולה Tagbilaran. את היום כולו ארגן בהצלחה עומר כחלק מניסיון לגוון את ״שיעורי הבית״.

בכל הימים באי השמש יקדה מעלינו, מלבד היום שבו בחרנו לצאת Island Hopping – ביום הזה כמעט ולא הפסיק לרדת גשם. יצאנו לים והטיפטוף הפך לגשם סוער, הסירה מנסה לנתב את דרכה בין הגלים הגבוהים, ממש תיבת נח. הגענו ל Balicasag Island רטובים לגמרי ורועדים מקור. החלטנו לא לוותר על השנירקול ושטנו בסירה קטנה יותר לשמורה – מעלינו גשום ומתחתינו במים שקט וצלול, ממש אקווריום עם המון דגים בכל הצבעים והגדלים, אלמוגים וכוכבי ים. מאוד יפה. לאחר זמן לא רב ובאופן מפתיע הילדים בקשו לחזור לחוף. חיכינו שהשמים יתבהרו מעט ויצאנו, עוצרים בדרך באי קטנטנן במיוחד Virgin Island.

10182FEB-0014-4914-8AC5-DF971D17A0B6

4A2A1CA7-6503-4DCE-AA01-A82A38B05FA2

אי הבתולה הקטנטן

בערב שישי ובכמה ערבים שאחר כך התפנקנו בארוחת ערב בבית המלון המאוד יוקרתי שעל החוף HENANN – היה מצחיק להבין שהילדים שלנו סיגלו אופי תרמילאי ושהסגנון הזה של ״הכל כלול״ שפעם היה לו מקום בעולמם, נדמה להם כעת כפינוק נדיר שראוי למצות עד תום. הארוחה, אגב, הייתה ממש טובה ומגוונת, בטח לאוכלי הבשר והסושי וממש שווה את ה 64$ שהושקעו בה (לכולנו).

לאחר כל כך הרבה זמן בטיול, יש הרבה מאוד פסיפסים שניתן להרכיב מהחוויות שעברנו – פסיפס מקומות לינה, תחבורה, בתי חב״ד, נופים, אנשים, אוכל מקומי ועוד. פסיפס נוסף הוא בתי חולים במזרח שאליו התווסף גם בוהול. התעוררנו בבוקר ויואב חש כאבים עזים בבטן. מקרה כזה גם ברחובות הוא לא נעים אבל כשהוא קורה על אי אי שם מתווספים אליו פחדים ובעיקר תסריטים. נסענו לבית החולים המומלץ Holy Name Medical Center ושם קבל את פנינו צוות מקצועי ועמוס בכוונות טובות אך ללא טכנאי אולטראסאונד. לאחר שעות (ארוכות) והרבה מאוד בדיקות (כולל אולטראסאונד שסודר לבסוף), יואב כבר הרגיש טוב. הרגע המתוק היחידי ביום היה קבלת הפנים המרגשת שיואב קיבל מעומר ואלה שממש דאגו לו והתגעגעו.

9AFEDF2B-53C2-479B-BB9A-EDB941C1B23C
יואב כבר מתלוצץ עם רופאיו

אישה אירופאית שהסתובבה בחוף עם דלי עמוס במזון וחולצה שעליה הכיתוב alonadogs.com משכה את תשומת ליבי. שוחחנו מעט והבנתי שהיא חלק מארגון התנדבותי שמטרתו לטפל בכלבים שבחוף אלונה ושיש להם הצלחות מרשימות. מעורר הערכה, באמת. למחרת נתקלתי בשלט ממוסגר שהיה תלוי בכניסה לבית מלון צדדי שמזכיר לאורחים שניצול מיני של ילדים בפיליפינים הוא אסור. ומה שיכולתי לחשוב עליו הוא שהלוואי שיש מי שקם בבוקר ולובש חולצה (מטאפורית) שעליה כתוב alonakids. ועוד מחשבה עלינו בהמשך לדברים שכתבה מיכלי חברתי האהובה, האם אנחנו עושים את מה שאנחנו לא חייבים לעשות.

0F3142BF-FFC4-4494-A42C-9825C4DB9DF3
ללא מילים

ועוד באותו העניין, דומה ושונה – נשים מהפיליפינים, גברים מהמערב – המחזה הזה של גבר מבוגר (מאוד) אוחז באישה/נערה צעירה (מאוד) נראה הרבה ובכל מקום. אלכס הנהג שלנו סיפר שהקשר הראשוני עם הנשים (חלקן נערות צעירות) נוצר באינטרנט ושהוא ממש מרחם עליהן. בחלק מהמקרים מדובר במפגש לשבוע ובחלקם במפגש לכל החיים. קשה מאוד לקבוע האם יש כאן ״רעים״ במציאות הזו (לא בזנות כמובן, שם ברור מי הרעים). בסוף זו עסקה שבמסגרתה האישה מקבלת ביטחון כלכלי והילדים שלה אולי מקבלים סיכוי (רובן הן אמהות מגיל מאוד צעיר). ובכל זאת, אני בטוחה שרוב הנשים שראינו היו בוחרות אחרת אילו הן לא היו כל כך עניות, מעציב.

מבוהול העדפנו לקחת את המעבורת ל Cebu מ Tubigon ולא מ Tagbilaran ולהיות יותר זמן בכביש מאשר בים. שילמנו על הכרטיס, מס מוניציפלי ומס נמל והיינו בדרכנו ליעד האחרון לפני הטיסה לסינגפור.

5E64E5F4-B411-4FFA-B112-D1F365C233EE
המעבורת לסבו או הצוללת הצהובה

כמה דברים על הפיליפינים

התיירות בפיליפינים מאוד נוכחת אך עם זאת עדיין מדובר ביעד בראשיתי שיש לו עוד המון מקום להתפתחות – במעברים בין האיים, בבהירות המידע לתייר, בתשתיות החשמל והמים, במגוון מקומות הלינה. ניכר שבונים פה במרץ רב וברור גם מה יהיה המחיר. אני ממש שמחה שביקרנו פה כעת, לפני שעשו לפיליפינים תאילנדיזציה.

חלק מהקסם

הרושם הראשוני היה מוצדק – האנשים כאן באמת טובי לב. אני חושבת שהם הכי טובים שפגשנו. בכל כך הרבה סיטואציות בטיול ראינו עד כמה הם אכפתיים, מנסים לסייע מבלי לבקש דבר, מחייכים ומסבירי פנים תמיד. גם הסולידריות ההדדית בינהם מאוד בולטת. אין זה אומר שלא ינסו לחטוף את הסלולרי ברחוב במנילה או שנהג המונית לא יפקיע מחירים אבל הם בטח יהיו היוצאים מהכלל.

Mam / Sir – זו הפנייה בפיליפינים לנשים ולגברים. לכולם. אין סיבה לחוש מבוגרים, זה ביטוי לכבוד, לא לגיל.

האוכל הפיליפיני – לפני שהגענו שמענו השמצות רבות בעניין, אפילו סיפורים על אנשים רעבים. אכן, התבשילים הפיליפיניים שמוגשים ב״סירייה״ (תבשילי בשר בסוגים שונים עם המון שמן) או הקינוח הלאומי Halo Halo (קרח שמוגש עם כל מיני תוספות מתוקות בצבעים זרחניים), לא עוררו רצון לטעום עוד והם בטח לא משתווים לעושר ולטעמים של המדינות השכנות באסיה.  הכל גם נורא מתוק בפיליפינים – הלחם, האורז, האיטריות. הם משתמשים בסוכר בכל דבר ובכמות והם גם חובבי לוף (ההוא, הצבאי). ובכל זאת, אין שום בעיה למצוא כאן אוכל טוב בכל מקום, גם משום שבתחום הקולינריה יש לא מעט זרים. ובמקרה הממש גרוע, פשוט אוכלים במקדולנדס.

99BDB0E2-3D02-4746-8B07-C16384EC56DE
״סירייה״

להזמין מראש – גם כאן התפרסמו אזהרות. המציאות מלמדת שגם בשיא העונה ועם שלושה ילדים – לא הייתה בעיה למצוא מקום לינה טוב. טיסות לרוב משתלם יותר להזמין מראש.

עקיצות – נעקצנו בלי סוף, לא ברור ממה (חרקים, יתושים, נמלים, פשפשים). בכל בוקר התעוררנו כולנו עם שלל סימנים על הגוף, יואב סבל יותר מכולם. ממש העיב על השהות שלנו. לצערי לא מצאנו את הדרך כיצד למנוע או לטפל.

שירותי הרפואה הציבוריים הם בחינם – הסבירו לנו שהנשיא החליט לא לגבות תשלום בכלל למעט תרופות מהאזרחים וגם מהתיירים. מניחה שימצא האדם שיגיד לו ״הפוך גוטה״.

העונש בפיליפינים על מסחר או שימוש בסמים הוא עונש מוות – תכלס, רעיון לא ממש רע וממה שראינו מאוד מרתיע.

חובה להגיע – המון פעמים שמענו שהאי/המקום הוא יעד ״חובה״, לרוב בשילוב תיאורים שכוללים הרבה ״מהמם״ ו״נדיר״. לקח לנו זמן וניסיון בדרכים בכדי להבין שאין יעד שהוא ״חובה״, שאין באמת סיבה לעבור בשמונה איים בשבועיים, שהמעברים גוזלים זמן ואנרגיה ובסוף, את היופי אפשר למצוא בכל מקום.

E9B65276-AE3B-4593-ACD5-B98547B74231
מחזה שלא נראה בסינגפור

מחרתיים בע״ה צפויים לטוס לסינגפור לעצירה קצרה ומשם לסידני לעצירה עוד יותר קצרה, ניו זילנד וארה״ב ובעצם מתחילים את הדרך חזרה הביתה (5 חודשים). אני העדפתי להמשיך ולטייל במזרח, אך כל המשפחה הצביעה אחרת. עומר אומר שאנחנו בעצם עוברים ל״עולם אחר״, הוא צודק. אני מאוד אתגעגע לעולם שחווינו בתשעת החודשים האחרונים.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close