מסכמים את הודו ועוד קצת דלהי

לא מבינה מדוע מטיילים מוותרים על דלהי. דלהי מאפשרת לחוש את כל הקצוות של הודו, ללא שום קו שתוחם בין העוני והעושר, היופי והדלות, הלכלוך והניקיון, הצחוק והבכי. כל אלו נגלים לפניך במלוא ההדר, בנסיעה אחת בריקשה. הגענו לדלהי לעוד 5 ימים. ישנו מספר רחובות במקביל למיין באזר ב Krishna hotel – מספיק נקי ונעים אך עדיין במרכז ההתרחשות. במהלך הימים הללו, ביקרנו בחלק מהאתרים המרכזיים שדלהי וסביבתה מציעה.

Taj Mahal – הקבר המפורסם בעולם. נסענו הלוך וחזור באותו היום – הכביש החדש לאגרה הפך את הדרך למאוד ידידותית אך גם קצת משעממת – לא רואים את הרחוב ההודי. אחד משבעת פלאי עולם וזה.

30374-20170919125411613

Akshardham Temple – מקדש הינדי מיוחד ויפה מעין כמוהו. משלב בתוכו גם פעילות מולטימדיה המסבירה על עקרונות ההינדואיזם, מופע אורקולי מיוחד בערב שמשתלב עם הססגוניות וההתלהבות של הקהל שיושב מסביב וגם שיט בסירה (הילדים כבר היו ממש עייפים אז ויתרנו) . שווה להגיע אחה"צ ולהינות מכל הפעילות. לצערי לא ניתן היה לצלם.

המיין באזר – הכי נעים הוא לצאת לרחוב מוקדם בוקר ולהיכנס לסמטאות הקטנות שבהן רואים את החיים עצמם – את הילדים, הרוכלים, בעלי המלאכה, נהגי הריקשות, המבשלים, הקוצצים – פסיפס של אנשים עמלים, ממהרים, לא תמיד ברור מדוע. לדעתי הרגעים הללו הם הודו ואותם לא אשכח.

30374-20170919123523738

מתחם ה CP – כיכר ענקית עמוסה בחנויות ומותגים בינלאומיים, מסעדות, בתי קפה בתפאורה כמעט אירופאית. ממליצה מאוד לבחור במסעדות ההודיות היותר יוקרתיות שמצויות שם – עבורנו זו הייתה חוויה אותנטית ומאוד טעימה באווירה קצת מערבית.

צ׳אנדי צ׳אק – מכיון שלא חשנו שמיצינו בפעם הקודמת, הלכנו לבקר שוב. ושוב בלגן, המוני אנשים, דוכני אוכל (אפילו דוכן מלפפונים שראיתי לראשונה), מתחמים שונים של מוצרים (נייר, סארי, תכשיטים, כסף וכמובן שוק התבלינים העצום). בחלק מהמקומות קשה ממש לנוע קדימה, בחלק מהמקומות הריח מחניק וקשה לנשום, אך כל המקום הזו הוא ממש חגיגה וחוויה עצומה. מאוד כדאי כשמת עייפים לעלות על ריקשת האופניים ולנוע עימה ברחובות הקטנים.

30374-20170919131957894

מקדשים וקברים (Lotus Temple, Humayun's Tomb) – מקומות מרשימים מאוד למראה, מחייבים התייחסות לסיפור שמאחורי כל אחד מהם אחרת מעט חסר משמעות.

30374-20170919124402722

30374-20170919124418769

INDIA GATE – שער מרשים המנציח את החללים ההודיים, ממנו נמתחת שדירת השלטון בהודו עד בית הנשיא ומסביב אווירת הפנינג עליזה. מומלץ לפיקניק (יהיה מי שימכור לכם מה שתרצו גם אם לא תביאו דבר בסל).

30374-20170919124322066

GANDHI SMRITI – ביתו של גנדי ב 144 הימים האחרונים לחייו. מוזיאון שחלקו הראשון מזכיר את צריף בן גוריון – מתאר במגוון אמצעים את הנקודות המרכזיות בחייו של גנדי. בחלק העליון מרכז מולטימדיה מעניין. בכניסה למקום שוכנים המוני קופים על המדרכה – כדאי להיזהר.

30374-20170919132026316

דברים שלמדנו על הודו

אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים – לא לחשוש להיכנס לסמטאות הקטנות, להיאבד בדרך, לשוחח עם אנשים זרים לחלוטין שאתם לא מכירים ביוזמתכם. אלו היו הרגעים הכי משמעותיים עבורנו.

בחירת נהגים – לנסיעות הארוכות שווה להשקיע זמן ומחשבה בבחירת הנהג הנכון, אנחנו נפגשנו עם כולם לפני ושאלנו כמה שאלות מפתח (נהגים עם ילדים ״רגועים״ יותר). לנהג חשיבות עצומה בהצלחת הטיול ובטח לבטיחות בדרכים. ארבעת הנהגים שהיו לנו (ספי מדלהי, פילינג משימלה, ניתיה ממנאלי ופונצ׳ו מלה) היו באמת נהדרים. מהניסיון שלנו התיווך שלסוכנות היה מיותר ולעיתים אפילו הפריע (בהינתן וברור מה היעד השירות היחידי שהם מספקים הוא נהג ולכן כדאי להסתדר לבד).

בקשות של נהגי ריקשה ומוניות – הנהגים תמיד יציעו לך להגיע לחנות/ שוק / באזאר שהוא הטוב והזול מכולם. לפעמים הם יגידו שהמקום שאליו כיוונת סגור/יקר. לפי כמות האנרגיה שהם משקיעים בכך, כנראה שהעמלות או המתנות שהם מקבלים בעבור זה משתלמות. אנחנו זרמנו עם נהג אחד והגענו לדלהי האאט לבקשתו. הסירוב לנהגים לעיתים קשה משום שהם מבקשים מאוד באסרטיביות – חשוב להיות מודעים ונחרצים או פשוט לעשות את הטובה הזו.

תמיד ישאלו מהיכן אתם, יהיו כאלו שירצו לדעת מה אתם צריכים ול״סדר״ לכם הכל. גילנו שרובם הגדול באמת רצו לסייע, חלקם רצה למכור. תפעילו שיקול דעת ובטח לא נכון לחשוב שכולם רמאים. באותה נשימה, לא נתקלנו בהודי שאמר שהוא לא יודע, ממליצה ששאלות חשובות באמת, תשאלו לפחות שני אנשים שונים.

תלכו למקום אחד לפחות מחוץ למסלול החומוס.

קבצנים – ממה שלמדתי מההודים, רוב עולם הנדבות הוא עסק עצום שמנוהל על ידי קרטל עבריינים עם חלוקה לאזורים, שיטות הפעלה ועוד. תשימו לב שהתינוקות כמעט לא בוכים (כנראה שהם מקבלים משהו). בדיוק כמו ב״נער החידות ממומביי״. לחלוף על פניהם היה החלק הקשה ביותר עבורי בהודו. לדעתי, אם רוצים לסייע, עדיף לקנות אוכל במקום כסף שיגיע לעבריין או למוכר האלכוהול.

לא להתאהב בתוכניות – בטיולים לא קצרים, מומלץ לתכנן ב״עקרונות״ ולאפשר מרחב מספק לשינויים. לא פעם מפגש ארעי עם מטיילים כמונו הוביל אותנו למקומות שונים מהמתוכנן, לשמחתנו.

הובר / אולה – אפליקציות למוניות שפועלות בערים הגדולות.שירות יעיל, זול, מפוקח, אמין וחוסך את ההתמקחות. ממש שינה את הצורה שבה מתניידים ממקום למקום והפכה אותה לפשוטה ממש.

תקשורת – אחזנו בסים של 2 חברות – idea שלקח זמן עד שחובר וכשחובר היה זמין רק חצי מהזמן. מאוד לא מומלץ מהניסיון שלנו. Air tel היה אמין וזמין, מומלץ. צריך לקחת בחשבון שבאזור לה וצפונה אף אחד מהם לא עובד (יש קו bsnl שזמין).

המשכנו לקטמנדו. עוד נשוב.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close